ROZMOWA PRZEDMECZOWA 2PO ADVANCED

ROZMOWA PRZEDMECZOWA 2PO ADVANCED

O konieczności prowadzenia rozmów przedmeczowych nie należy nikogo przekonywać. To właśnie one pozwalają ustalić wspólne kryteria do prowadzenia zawodów, które są jasne dla sędziów, trenerów, zawodników oraz kibiców.

Celem rozmowy przedmeczowej jest identyfikacja tych samych, wspólnych kryteriów dla całego zespołu sędziów.

Ważnym aspektem prowadzenia rozmowy jest ukierunkowanie na przydatne zagadnienia do prowadzenia “tych konkretnych zawodów(!)”. Każdy mecz będzie inny, a zatem przydatne zagadnienia mogą się od siebie różnić co pozwoli nam na pewnego rodzaju elastyczność względem stosowanych kryteriów.

Poniżej skrypt zagadnień rozmowy przedmeczowej w zakresie 2PO ADVANCED:

KRYTERIA:

KONTROLA GRY

  • ZAWODNICY
  • TRENERZY
  • ŁADWKI DRUŻYN
  • DYSKUSJE, SPRZECZKI, BÓJKA
  • WSPÓŁPRACA Z DRUŻYNAMI/ZAWODNIKAMI
  • KOMUNIKACJA SĘDZIÓW (WSPÓŁPRACA)
  • OPÓŹNIENIE ROZPOCZĘCIA GRY
  • FAUL TECHNICZNY
  • FAUL NIESPORTOWY
  • DYSKWALIFIKACJA
  • NIETYPOWE SYTUACJE
  • DALEKIE GWIZDKI
  • PREZENCJA NA BOISKU – SILNE PODEJMOWANIE DECYZJI
  • WSPARCIE WERBALNE
  • ZAWODNICY (GRACZE PRAWO-LEWO RĘCZNI) 
  • GRA I TAKTYKA
  • ZMIANA TEMPA
  • ZAWODNIK KONTUZJOWANY

ADMINISTRACJA GRY

  • ZEGAR CZASU AKCJI I KOREKTA
  • ZEGAR CZASU GRY I KOREKTA
  • PRZERWA NA ŻĄDANIE
  • ZMIANY (ZAWODNICY)
  • ADMINISTRACJA RZUTU SĘDZIOWSKIEGO (ROZPOCZĘCIE MECZU)
  • SYTUACJE RZUTU SĘDZIOWSKIEGO
  • INSTANT REPLAY SYSTEM (WIDEO POWTÓRKI)
  • ZAKOŃCZENIE KWARTY (EOP)
  • ZAKOŃCZENIE GRY (EOG)
  • IDENTYFIKACJA ZAWODNIKA WYKONUJĄCEGO RZUTY WOLNE
  • SYGNALIZACJA
  • ZMIANY W PRZEPISACH I INTERPRETACHACH
  • REGULACIE I PROCEDURY DOTYCZĄCE ZAWODÓW
  • KOMISARZ ZAWODÓW

KONTAKTY & KRYTERIA

  • GRA RĘKAMI
  • GRA WYSOKICH
  • ZBIÓRKA
  • ZASŁONY
  • PICK & ROLL
  • PICK & POP
  • BLOK & SZARŻA
  • PIONOWOŚĆ
  • FLOP & FAKE (OFICJALNA PROCEDURA)
  • FAUL NIESPORTOWY
  • FAUL OBUSTRONNY
  • MARGINALNY KONTAKT – RSBQ
  • SYTUACJE 50-50
  • ZAWODNIK W AKCJI RZUTOWEJ

BŁĘDY

  • KROKI
  • BŁĄD 3, 5, 8 SEKUND
  • 14/24 SEKUNDY (ZEGAR CZASU AKCJI)
  • KOZŁOWANIE
  • NIELEGALNE DOTYKANIE PIŁKI I INGERENCJA W JEJ LOT
  • POWRÓT PIŁKI NA POLE OBRONY
  • WPROWADZENIE PIŁKI
  • RZUTY WOLNE
  • PODRZUT PIŁKI NA ROZPOCZĘCIE MECZU
  • SYTUACJE 50-50

INDYWIDUALNE TECHNIKI SĘDZIOWANIA (IOT)

  • PODSTAWOWE INFORMACJE O GRZE
  • DYSTANS I STATYCZNA POZYCJA
  • AKTYWNY UMYSŁ
  • SĘDZIOWANIE OBRONY
  • OBSERWACJA GRY OD POCZĄTKU DO KOŃCA – ZOSTAŃ Z AKCJĄ
  • ZAJMOWANIE POZYCJI
  • KĄT 45 STOPNI
  • RZUT SĘDZIOWSKI (SĘDZIA AKTYWNY)
  • RZUT SĘDZIOWSKI (SĘDZIA PASYWNY)
  • WPROWADZENIE PIŁKI
  • PODWÓJNE GWIZDKI
  • KONTROWERSYJNE GWIZDKI (DECYZJE)
  • NIEPOTRZEBNE GWIZDKI/ZGADYWANIE
  • MARTWA PIŁKA (OCENA POSIADANIA)

MECHANIKA SĘDZIOWANIA (2PO)

  • SĘDZIA POSTĘPUJĄCY (TRIAL)
  • SĘDZIA PROWADZĄCY (LEAD)
  • SZYBKIE ZAJMOWANIE POZYCJI (TRIAL-LEAD)
  • GRA POZA PIŁKĄ
  • SYTUACJE NA ZBIÓRKACH
  • ADMINISTRACJA RZUTÓW WOLNYCH
  • WSPÓŁPRACA PRZY RZUTACH ZA 3 PUNKTY
  • ON BALL/OFF BALL
  • ROTACJA PO FAULACH
  • KRYCIE STREFOWE NA CAŁYM BOISKU (ZAJMOWANIE POZYCJI, PORUSZANIE SIĘ SĘDZIÓW)

Tekst inspirowany materiałami FIBA.

Źródło: fiba.com

Podziel się!